• Welkom bij de veelgestelde vragen & tips pagina van Esri Nederland voor virtuele trainingen

    Tijdens de trainingen wordt gebruik gemaakt van 3 omgevingen:

    • Videoconferentie software Teams: voor de communicatie tijdens de training 
    • Lesmateriaal (via de leeromgeving): presentaties en oefendocumenten
    • Oefencomputer (gehost bij de firma ReadyTech): voor de software

      Op deze pagina vindt u extra informatie voor het testen van uw systeem, het verbinden met de virtuele computer en overige technische informatie. 
    • Tips

      Wij raden, naast de minimale eisen ook de volgende zaken ten zeerste aan:

      • Een HTML 5-enabled web browser met cookies, JavaScript ActiveX en plug-ins enabled.
      • De mogelijkheid en rechten om verbinding te maken met een virtuele machine met behulp van Remote Desktop Protocol (RDP) of om eventueel de Remote Desktop app te installeren. Een RDP verbinding met de virtuele computer is net wat stabieler dan de browser variant. 
      • Wij ontraden het gebruik van Citrix of Terminal Server om connectie te maken. Vaak is gebruik van een lokale PC of privé PC dan handiger. 

      Veelgestelde technische vragen:

      Lukt het verbinden met de Remote Desktop App niet?
      In sommige organisaties wordt de toegang tot externe IP-adressen niet toegestaan, neem hiervoor contact met uw IT-afdeling. Het gebruik van de browservariant is in de meeste gevallen wel mogelijk. 

      Geeft uw firewall geen toegang tot poorten 443 en 3389?

      Werkt u thuis, dan heeft u meestal automatisch toegang tot deze poorten. Volgt u de training u vanaf uw werk, neem dan contact op met uw IT-afdeling. Proxy's moeten in dat geval worden uitgeschakeld of geconfigureerd om toegang te verlenen voor de remote desktop connection. 

      Werkt Teams niet via uw Citrix omgeving?
      Wij raden u aan om lokaal te werken en niet via uw Citrix omgeving. Open het virtuele leslokaal op een lokale pc of denk aan een tweede device als een tablet of laptop, zodat u hier Teams kunt openen. 

      Heeft u in Teams last van vertraging van het beeld en/of geluid?
      Het kan helpen om uw camera uit te zetten (ivm bandbreedte). Daarnaast is onze ervaring dat het werken met de browser applicatie kan zorgen voor vertraging. Wij raden sterk aan om gebruik te maken van de applicatie, deze kunt u hier downloaden of contact opnemen met uw eigen IT-afdeling. Eventueel kunt ook een ander (privé) device gebruiken voor Teams. Vergeet bij een privé device dan niet uw uitnodigingsmail door te sturen naar een eigen emailadres. 

      Ik heb geen camera of webcam, kan ik wel meedoen met de training? 
      Wij hebben de voorkeur voor het gebruik van camera tijdens de training, zodat de training zo persoonlijk en interactief mogelijk kan worden gegeven. U kunt echter wel gewoon aan de training deelnemen, zolang u maar aan de overige voorwaarden voldoet. Een microfoon of headset is wel verplicht, voor communicatie met de docent en medecursisten. 

      Ik ga aan de slag met een distance learning training, waar kan ik meer informatie vinden?
      U kunt in de Distance Learning: pre-check & werkwijze alle benodigde informatie vinden over distance learning. 

      Help: Starten oefencomputerWat zijn de lestijden / contacturen