Course: Pre-check virtuele trainingen (NL) | mijnopleiding.esri.nl

  • General

    Welkom bij de pre-check en werkwijze van Esri Nederland voor (virtuele) trainingen

    Om aan een virtuele trainingen te kunnen deelnemen, dient u te zorgen voor: 

    Tijdens de trainingen wordt gebruik gemaakt van 3 omgevingen:

    • Virtuele computer (gehost bij de firma Heropa): voor de software
    • Microsoft teams: voor de communicatie tijdens de training
    • Elektronische leeromgeving: voor de eventuele filmpjes, demo's, oefeningen en data

    Voer de pre-check stappen uit voorafgaand aan de training. Voer de overige stappen uit op de trainingsdag zelf. Neem hier voldoende tijd voor.

     For the English version of the Pre-check click here.


  • Open all

    Close all

  • Instructions: Clicking on the section name will show / hide the section.

    • Een computer met een internetverbinding (voorkeur >10mbps) Een actuele internetbrowser (bijvoorbeeld Chrome of Firefox) Windows 10 of 8.1 (Pro of Enterprise edition). Indien u werkt met een Mac computer, dan moet hierop minimaal Mac OSX versie 10.11 geïnstalleerd zijn.
    • Twee computerschermen of een computerscherm met een tablet.
    • Een koptelefoon met microfoon (ingebouwd geluid van de laptop kan eventueel ook).
    • Optioneel een webcam.
  • Bij virtuele lessen wordt gebruik gemaakt van een remote computer waarop de software en oefendata aanwezig is. 

    Voorwaarden:

    • Doe deze test vanaf de locatie waar u de training gaat volgen.
    • Wij adviseren een bekabelde, high-speed Internet connectie. Wifi is mogelijk maar test hieronder of deze snel genoeg is.
    • Voer deze test uit op een lokale machine (dus niet op een Citrix of Terminal Server of met een actieve VPN-verbinding).
    • Gebruik een Internet browser die HTML5 ondersteunt, zoals Chrome, Edge, Firefox of Safari. 
    • Internet Explorer wordt niet ondersteund.

    Test:

    • Klik hier voor de test.
    • In het nieuwe venster selecteer Run test


      De test is succesvol wanneer een soortgelijk scherm verschijnt als hieronder:


    Bij problemen, neem contact op met uw eigen IT-afdeling. Voor technische informatie klik hier.


  • U maakt tijdens de training gebruik van uw eigen hardware. Wat heeft u dan precies nodig?

    Tijdens de training gebruikt u de volgende applicaties:

    • de Online Leeromgeving (browser)
    • de Microsoft teams omgeving
    • de Virtuele machine met Esri software (browser of Remote Desktop app)
    Het is dus handig om in ieder geval twee schermen te hebben.

    In onderstaande afbeelding 1 ziet u een voorbeeldconfiguratie. In deze configuratie zijn twee beeldschermen met een PC verbonden. Het linker beeldscherm geeft de Online leeromgeving (
    https://mijnopleiding.esri.nl/) en de Microsoft teams omgeving weer. Het rechter beeldscherm geeft de virtuele machine weer. 

    Dit is vooral handig tijdens het maken van de oefeningen. Links heeft u dan het oefendocument (PDF) waarin de oefeningen uitgeschreven staan en rechts heeft u dan de software van Esri tot u beschikking. Het beluisteren van de filmpjes (via de online leeromgeving) of het luisteren naar de docent (tijdens de virtuele klassikale trainingen met Webex), vindt in ieder geval plaats vanaf de lokale computer (dus niet in de virtuele omgeving).

    Ideale opstelling voor Virtuele Training

    Afbeelding 1

    Een andere mogelijke opstelling ziet u hieronder in afbeelding 2. Deze configuratie bestaat uit een tablet en een laptop. Beide zijn met het internet verbonden maar niet met elkaar. 

    Op de tablet (in dit voorbeeld een iPad) staat de Online Leeromgeving (https://mijnopleiding.esri.nl/) en de Microsoft teams omgeving, op de laptop de virtuele computer. Nadeel van deze opstelling is dat demo's van een docent slecht zichtbaar zijn en dat u geen tekst uit de oefening kan knippen en plakken in de virtuele omgeving. Over het algemeen is dat geen probleem. U moet dan soms iets meer tekst overtypen. De Microsoft teams omgeving zou in deze opstelling ook op de laptop getoond kunnen worden.


    Op de tablet (in dit voorbeeld een iPad) staan de Online Leeromgeving (https://mijnopleiding.esri.nl/) en de Microsoft Teams omgeving open, terwijl op de laptop de virtuele computer draait. Een nadeel van deze opstelling is dat demo’s van de docent minder goed zichtbaar zijn en dat tekst uit de oefening niet geknipt en geplakt kan worden in de virtuele omgeving. Dit is over het algemeen geen groot probleem; het betekent alleen dat u af en toe wat tekst moet overtypen. De Microsoft Teams omgeving zou in deze opstelling ook op de laptop weergegeven kunnen worden.


    Laptop & Ipad

    Afbeelding 2

    Hieronder een algemene checklist:

    • Zoek een rustige ruimte
    • Gebruik twee beeldschermen (bijv. laptop en tablet)
    • Gebruik een hoofdtelefoon
    • Gebruik een microfoon (zoals een headset voor desktop/laptop of de ingebouwde microfoon van een laptop)

  • Technische informatie

    Wij raden, naast de minimale eisen ook de volgende zaken ten zeerste aan:

      • Een bekabelde, high-speed Internet connectie. Wifi is mogelijk maar test in deze pre-check (stap 3) of deze snel genoeg is.
      • Een HTML 5-enabled web browser met cookies, JavaScript ActiveX en plug-ins enabled.
      • De mogelijkheid en rechten om verbinding te maken met een virtuele machine met behulp van Remote Desktop Protocol (RDP) of om eventueel de Remote Desktop app te installeren. 
      • De mogelijkheid en rechten om een Webex client voor de communicatie te installeren.
      • Wij ontraden het gebruik van Citrix of Terminal Server om connectie te maken. Vaak is gebruik van een lokale PC of privé PC dan handiger. 
      • Zie hier voor meer technische specificaties van Microsoft Teams: 

    Technische troubleshooting

    Heeft u problemen, hieronder vindt u mogelijke oplossingen.

    Geeft uw firewall geen toegang tot poorten 443 en 3389?
    Werkt u thuis, dan heeft u meestal automatisch toegang tot deze poorten. Volgt u de training u vanaf uw werk, neem dan contact op met uw IT-afdeling. Proxy's moeten in dat geval worden uitgeschakeld of geconfigureerd om toegang te verlenen voor de remote desktop connection. 

     Poort 443: Dit is een essentiële poort voor Microsoft Teams, omdat het wordt gebruikt voor HTTPS-verkeer. Teams maakt gebruik van deze poort voor veilige communicatie met de Microsoft 365-cloud, waaronder het aanmelden en algemene communicatie voor berichten, video, en audio. Deze poort moet open zijn voor zowel inkomend als uitgaand verkeer. 

    Poort 3389: Dit is een Remote Desktop Protocol (RDP)-poort en is doorgaans niet nodig voor Microsoft Teams zelf. Deze poort wordt echter gebruikt voor externe verbindingen naar andere computers, bijvoorbeeld door systeembeheerders om op afstand toegang te krijgen tot machines. Teams vereist zelf geen toegang tot poort 3389, tenzij je binnen Teams werkt met specifieke scenario's die RDP gebruiken (bijvoorbeeld bij IT-beheer).

    Ik heb geen geluid in Microsoft Teams

    1. Controleer je audiobronnen en volume:

    • Controleer of je computer niet op mute staat en of het volume hoog genoeg is ingesteld.
    • Zorg ervoor dat de juiste microfoon en luidspreker zijn geselecteerd. Ga in Teams naar je Instellingen > Apparaten en kies de juiste audioapparaten voor "Luidspreker" en "Microfoon".
    1. Geluid testen binnen Teams:

    • In de Instellingen > Apparaten kun je bij "Maak een testgesprek" controleren of je geluid werkt. Teams belt dan een testnummer om je luidsprekers, microfoon en camera te testen.
    1. Toegangsrechten voor Teams controleren:

    • Op Windows ga je naar Instellingen > Privacy > Microfoon en zorg je ervoor dat Teams toegang heeft tot de microfoon. Op macOS kun je dit vinden onder Systeemvoorkeuren > Beveiliging en privacy > Microfoon.
    1. Updates uitvoeren:

    • Soms lossen software-updates problemen op. Zorg ervoor dat zowel Teams als je besturingssysteem up-to-date zijn.
    1. Audio-instellingen op het besturingssysteem controleren:

    • Op Windows kun je naar Geluidsinstellingen gaan door met de rechtermuisknop op het luidsprekericoon te klikken. Controleer of de juiste luidsprekers zijn geselecteerd en pas het volume aan.
    • Op macOS kun je onder Systeemvoorkeuren > Geluid de juiste uitvoerapparaten kiezen.
    1. Herstarten van Teams of de computer:

    • Sluit Teams volledig af (ook vanuit de taakbalk) en start de app opnieuw. Als dat niet helpt, start dan je computer opnieuw op.
    1. Drivers en firmware controleren:

    • Soms ligt het probleem aan verouderde drivers. Controleer of je audio-drivers (bijvoorbeeld Realtek of je Bluetooth-stuurprogramma) up-to-date zijn.
    1. Firewall-instellingen controleren:

    • In enkele gevallen kan een firewall of beveiligingssoftware het geluid in Teams blokkeren. Controleer of je beveiligingssoftware of firewall instellingen voor Teams blokkeert.

    Hopelijk helpt een van deze stappen om het probleem op te lossen. Voor verdere hulp kun je de Microsoft Support-pagina's bezoeken.

  • Voorafgaand aan de training krijgt u een uitnodigingsmail met een link naar het virtueel leslokaal  een daarin een link voor de Teams trainingssessie en een link naar een oefencomputer met de juiste esri sofitware.

    Op uw eerste trainingsdag krijgt u ook toegang tot het trainingsmateriaal in de Online Leeromgeving van Esri Nederland. Het trainingsmateriaal zal een jaar lang beschikbaar zijn. De leeromgeving bevat filmpjes met de uitleg van de theorie, demo's en PDF's met oefeningen. Ook de oefendata kunt u hier vinden. Echter op de remote computer is de oefendata al geïnstalleerd.

    Inloggen in de leeromgeving 

    • Op uw lokale machine (of eventueel op een tablet), open een browser (tabblad).

    • Ga naar: https://mijnopleiding.esri.nl.

    • Vul uw credentials in:
      Gebruikersnaam: / e-mail e-mailadres waarmee u zich heeft ingeschreven (vaak uw werk e-mailadres).
      WachtwoordStudent01 (bij eerste keer inloggen in deze omgeving) of uw eigen wachtwoord (indien u al vaker toegang heeft gekregen tot de leeromgeving).

    • Indien u de eerste keer inlogt, wijzig uw wachtwoord (minimaal 8 tekens lang met een hoofdletter en een cijfer), bij uw profielinstellingen.
       

    • Bent u het wachtwoord vergeten, dan kunt u deze resetten via de groene link onder de plek waar u het wachtwoord moet invullen.  
      Let op! Deze mail komt vaak in uw Spam-mailbox terecht.

    • Lukt het niet, vraag dan de docent om hulp. Hij of zij kan uw wachtwoord resetten of een reset aanvragen via de customer service van Esri Nederland (opleidingen@esri.nl). 


  • Voorafgaand aan de training krijgt u een uitnodigingsmail met een link naar het virtueel leslokaal  een daarin een link voor de Teams trainingssessie.

    De training start om 9.30 uur. U kunt vanaf 9.00 verbinding maken met microsoft Teams om te controleren of u geluid kunt ontvangen en verzenden.

    In het virtueel leslokaal ziet u onderstaande knoppen. Klik op de knop Toegang tot Teams om de docent te ontmoeten.




  • Voor aanvang van de training ontvangt u een mail met een uitnodiging voor de de virtuele leslokaal.

    Afhankelijk van uw besturingssysteem kunt u op een of meer manieren verbinding maken met deze computer. 

    • Heeft u Windows 10 Enterprise , dan kunt u zowel via de browser als via de Remote Desktop applicatie verbinding maken. 
    • Heeft u een ander besturingssysteem, dan raden we aan verbinding te maken met de browser.

    Om te zien welk besturingssysteem u heeft:

    • Open de Windows Verkenner (Explorer).

    • Rechtsklik op Deze PC (This PC).

    • Selecteer Eigenschappen (Properties).
      Het besturingssysteem staat bij Windows edition.
    • Via de knop Toegang tot de oefencomputer  kan u de oefencomputer openen.

    • Wanneer u op deze knop klikt, verschijnt uw naam. Klik op uw naam  om direct naar de oefencomputer te gaan.

    Hieronder ziet u een voorbeeldafbeelding van de oefencomputer.



    Optioneel:
    Om een Remote desktop connectie te maken klikt u linksboven in de oefencomputer op de groene knop met de drie tandwieltjes.

     

    kies hier voor de optie Direct RDP en klik vervolgens op de groene knop Download connection file.


    Uw browser zal een connectie bestand downloaden waarmee u de Remote Desktop connectie kan openen.

    Meestal kan u als wachtwoord: Training12345 gebruiken. Indien dit niet werkt vraag dan de docent om hulp.



  • Het schema voor (virtuele) trainingen is:

    09:30 - 12:30 uur

    12:30 - 13:30 uur: Lunch pauze

    13:30 - 16:30 uur

    Voor virtuele klassikale trainingen: de docent kan afwijken van dit schema.
    Voor virtuele e-learning trainingen: bovenstaande uren zijn de tijden waarop men contact kan opnemen met de docent.